Kilpailutyöt

Avoin kilpailumme kutsui kaikki mukaan suunnittelemaan koruja 2100-luvun ihmiselle. ReMold-suunnittelukilpailun tavoitteena oli saada ideoita koruista, jotka viestivät tulevaisuuden ihmisen arvoista. Yritysarvojemme mukaisesti halusimme korujen olevan myös ympäristöystävällisiä. ReMold-suunnittelukilpailun teema oli tulevaisuus ja kierrätys. Suuri kiitos kaikille osallistujille!

1. “Hippocampus – merihevossoturi” – Carina Blomqvist

2100-vuoden ihminen on hyvin tietoinen ympäristönsä tilasta ja pyrkii vaikuttamaan siihen huomattavasti isommalla panostuksella kuin meidän aikamme ihmiset. Luonnon suojelu on elintärkeää ja kulutus on rajattu ja muutettu kestävämpään suuntaan. Jo se, että luonnosta on hävinnyt todella suuri osa lajeista sukupuuttoon, on ihmisille kasvanut suuri halu taistella jäljelle jääneiden elossa pysymisen puolesta ja taantuminen halutaan tasapainottaa.

Uskoisin, että tuon ajan koruissa haluttaisiin tuoda esteettinen, kaunis muotokieli esille. Vastakohtana asioissa, joissa karu ja ruma todellisuus iskee vastaan. Tämän taistelun symboliksi olen suunnitellut Hippocampus – merihevossoturi riipuksen, jossa yhdistyy fantasiamaisesti kaunis ja herkkä merihevonen ja sodissakin taistellut rohkea ja periksiantamaton suomen hevonen.

Riipus on muistuttamassa kantajalleen miten tärkeää meidän on pitää huolta elinympäristöstämme. Sanonta; Sen minkä taakseen jättää, sen edestä löytää, on tosiasia myös luontomme kohtelussa.

2. “Merihelmi” – Gynter Peedu

Valmistettu romukullasta 14 k, 585 kulta, aidot makeaveden helmet, merisimpukan kuori.

Kuvaa merien ja järvien kunnossapitoa, merenelävien suojelua.

3. “Lusikat” – Gynter Peedu

Valmistettu vanhoista kotimaisista hopealusikoista, hopea 830.

Korusetti kuvaa pientä hiilijalanjälkeä, ekologisuutta ja luomuruokaa.

4. “Mustikat” – Gynter Peedu

Valmistettu 830 hopea, sulatettu romuhopea, luonnollinen onyksi ja hematiitti.

Kuvaa metsiä, puhdasta ilmaa, marjojen ja sienien poimintaa, jokamiehenoikeutta.

5. “Jääpuikko” – Gynter Peedu

Valmistettu 830 hopea, sulatettu romuhopea.

Kuvaa ilmaston muutosta, lämpenemistä, jäätikön sulamista.

6. “Kaatunut puu” – Gynter Peedu

Valmistettu 925 hopea, kierrätyshopea ja tiikerisilmä.

Kuvaa metsien kaatamista, kaupungistumista ja ympäristöystävällisyyttä.

7. “Artemis” – Kaisa Minkkinen

Tulevaisuudessa tehdään pysyvämpiä ratkaisuja, eikä pikamuodin ja -esineiden ala ole enää voimissaan. Ylimääräinen materia karsitaan, ja esineiden arvo on niiden kertomat tarinat. Tekojen ja ajatuksien voima korostuu.

Artemis viestii yksilön merkityksestä merten ja metsien elämän kiertokulussa.

Materiaali: kierrätetty kulta

8. “Generations” – Kaisa Minkkinen

Yksittäinen teko voi kasvaa suureksi, kaikkia eläviä olentoja koskettavaksi ilmiöksi – niin hyvässä ja pahassa.

Tulevaisuuden ihminen muistaa edelliset sukupolvet myös ymmärtäen tämän ajan tekojen merkityksen tuleville sukupolville.

Generations muistuttaa hetken tekojen merkityksestä elämän jatkumossa.

Materiaali: kierrätetty kulta

9. “Kultasilmikko” – Marjut Karelberg

Jos 2100-luvun ihmiset eivät niinkään koristele vaatteitaan ja vartaloaan, he koristelevat ympäristöään, jota he kuvaavat ja tutkivat. Nykypäivän kännykkäkoru -ajatus on laajennettu kattamaan koko lähielinpiiri, kuten koti tai toimisto, tai vaikka kulkuneuvo (voisi olla korulla varustettu eli koristettu). Kultasilmikko on 2100-luvun tilakoru (interior jewel), eli rakennukseen sijoitettava koru (tai sen voi käsittää myös veistoksena), jonka materiaaleissa on yhdistelmä historiallista rautatieverkostoa ja kierrätyskultaa. Kultasilmikon kultainen silmikko-osa on sovitettu ratapölkyn palasesta muotoiltuun puukappaleeseen. Ratapölkky materiaalina kestää hyvin aikaa, sillä se on käsitelty kreosootilla. Mutta koska kreosootista haihtuu myrkyllisiä yhdisteitä, Kultasilmikkoa ei tule käyttää ihmisen makuutiloissa.

Ratapölkyn materiaali muistuttaa 2100 -luvun ihmistä siitä, miten materiaa ja ihmisiä on kuljetettu rautateitä pitkin vielä alle sata vuotta (2100 -luvun näkökulmasta katsoen) sitten. Materiaali on myös muistutus siitä, kuinka ihminen on käyttänyt luonnolle epäterveitä (myrkyllisiäkin) suojausmateriaaleja luodakseen mahdollisimman pitkäikäisen hyödykkeen. Kultasilmikon kierrätyskullasta valmistettu kultainen pyörä tarkoittaa ajan kulua, ja Kultasilmikon muotokieli (kokonaisena esineenä) on peräisin junavaunusta: kultainen pyörä pyörii ja hyödyttää ihmistä. Silmikko viittaa katsomiseen: tämä esine katsoo menneisyyteen, ja kuvaa 2100-luvun ihmiselle meidän päiviemme elämää, joka heille on menneisyyttä.

2100-luvulla Kultasilmikolla olisi myös aito toiminnallinen funktio: kultainen silmikko-osa olisi valvontakamera, ja siinä olevat “silmät” pyörivät sen mukaan, mitä silmikko kuvaa – tämänpäivän Kultasilmikko -korulla ei ole vastaavaa funktiota. Silmien pyöriminen kuvaisi myös junan pyörien pyörimistä, ja sitä, kuinka aika ei koskaan pysähdy.

10. “Mallo” – Marjut Karelberg

Bluetooth-kaiuttimen sisältävä riipus / korvakoru, teemana tulevaisuus+kestävä kehitys.

2100-luvulla Malloa käyttää ihminen, jonka elämän pääsisältö on haaveilusta nautiskelu. Haaveilu ei tuolloin ole laiskuuden merkki, vaan päinvastoin se on elämän sisältö. Parhaista haaveilutuotoksista järjestetään kilpailuja 2100-luvulla, ja tulokset julkaistaan jonkinlaisessa kolmiulotteisessa Instagramissa. Tuolloin ihminen haaveilee jatkuvasti ja ruokkii haaveitaan ympäri universumia lähetettävällä interaktiivisella videokuvalla. Haaveilusta on tehty elokuvateollisuuden kaltaista toiminnallista aktiviteettia, johon on aikaa ja ihmisillä on halua käyttää aivokapasiteettiaan. 2100-luvulla haaveilu on uniennäkemisen kaltaista vapaaottelua, jota pelataan ilman sääntöjä – se on kuin tämän päivän elokuvateollisuutta tai radioamatööritoimintaa, jonka välineistö vain on monipuolisempi. Haaveilu on tulevaisuuden peliä, jota jokainen voi koodata itse, ja joka ei rasita ilmastoa.

Tulevaisuuden ihminen voi siirtää unensa todellisuuteen ja muokata niitä. Tavoitteena on alati uusiutuvien, uskomattomien elämysten saavuttaminen kestävällä tavalla. Elämysten tarkoitus on luoda elämälle sisältöä ja yhdistää yksilöitä mahdollistamalla heille elämystensä jakaminen. Elämyksillä elämä on elämisen arvoista, ja raikasta ilmaa riittää hengitettäväksi vuosituhansiksi eteenpäin. 2100-luvulla elämyksiin voi liittää kaiken ihmiskunnan historiasta, ja yhdistää sen kaikkeen, mitä on saatavilla 2100-luvulla.

Tulevaisuudessa Mallo valmistetaan uusilla teknologioilla niin, että keskellä oleva maapallo pyörii, ja korun omistaja voi koskettamalla Malloa saada halutessaan kännykkäänsä kyseisestä maapallon kolkasta autenttista satelliittikuvaa, jonka voi tarkentaa kärpäsensilmän tarkkuuteen ja mittakaavaan (nykyisllä valmistusmenetelmillä se ei vielä onnistu). Tulevaisuudessa Mallo on siis omistajansa interaktiivinen maapallo.

Materiaalit:
Mallo on tehty kokonaan hopeasta, maapallo-osan värit ja kuviot tehdään emaloimalla. Mallo kätkee sisäänsä bluetoothkaiuttimen (tulevaisuuden toiminnallisessa versiossa). Mallo voidaan toteuttaa joko tekemällä maapallo-osa litteäksi (levystä) tai palloksi.
Tämän päivän pallo-versiossa maapallo-osa ei pyörisi, mutta tulevaisuuden versiossa se voisi olla pyörivä (huom. valmistustekniikka). Riipuksena Mallo ripustetaan kaulaan / ranteeseen silkkinauhalla. Korvakoruna Malloon laitetaan koukku. Korun mitat: Ø 22mm, levyn paksuus 3mm. Kehys on värjättyä 1,2 mm-hopealevyä. Malloa kiertävä “Kuu” on juotettu kiinni kehykseen, ja kullattu. Tulevaisuuden Mallossa Kuuhun voidaan ladata toiminnallisia ominaisuuksia, esim. se voi toimia “hiirenä” jolla korun toimintoja ohjataan.

11. “Siemenholvi” – Marjut Karelberg

Medaljonki sisältää kasvien siemeniä, kantajansa toiveiden mukaan. Vuonna 2100 maapallon eliöstö on sopeutunut isoihin muutoksiin, ihminen varsinkin – toistaiseksi. Huippuvuorten siemenholviin (Svalbard Global Seed Vault) on kerätty valtavat määrät maapallon kasvien siemeniä, mutta haluaisin tehdä 2100 -luvun ihmisille henkilökohtaiset siemenholvit, joihin jokainen voi tallettaa lempikasvinsa siemenet ja kantaa niitä mukanaan. Siemenet voi sitten kylvää kantajansa haudalle toivomuksena, että maapallo pitää huolta tulevistakin sukupolvista ja että eliölajien sukupolvet jatkuvat vielä sittenkin, kun 2100 -luvun ihmisille tulee aika jättää maallinen vaelluksensa.

Koru on kantajansa toivon ilmentymä, se muistuttaa kantajaansa elämän kiertokulusta ja siitä, että vain muutos on pysyvää. Kantaja arvostaa ainutkertaisen ja yhteisen elinympäristömme jatkuvuutta, ja siksi haluaa ihoaan vasten jotain, josta voi itää uutta elämää. Itse asiassa tämän korun voisi antaa jo tänä päivänä joku omalle pienokaiselleen, koska vuoteen 2100 on enää 80 vuotta aikaa. Monikin tänäpäivänä syntyvä lapsi saattaa vielä olla elossa vuonna 2100, elämänsä ehtoopuolta eläen, ja he voisivat kantaa medaljongissa vaikka kotipihansa kukista kerättyjä sinikellon siemeniä.

Koru on valmistettu kierrätyskullasta, kuten perinteinen medaljonki, paitsi etulevyyn on upotettu koristeellinen a) lasilevy tai b) ohueksi hiottu jonkin verran transparentti kivilevy (opaali tms), jonka läpi osittain näkyy sisällä olevat kasvinsiemenet. Näin koru on myös koko ajan eri näköinen, riippuen siementen määrästä, asennosta ja väreistä. Läpinäkyvä levy välkehtii ja elävöittää medaljongin aivan uudenlaiseksi kokonaisuudeksi. Levy voi olla myös sävytetty (vrt Muranon lasit). Kuvassa oleva malli on lumikiteiden muodostelmasta saatu tekstuuri.

2100-luvulla valmistettavassa korussa tietenkin on sisäänrakennettuna myös älyä, esim. siru ja mikrofoni & kaiutin, jonka avulla voi tilata ruoka-annoksen. 2100-luvulla tehtävissä Siemenholveissa on myös muuta älytekniikkaa, esim. nykypäivän älysormuksen kaltaisia ominaisuuksia, joiden avulla medaljonkia voi käyttää oven avaimena, hissikorttina, pysäköintilupana, läsnäolo tunnistimena, oven avaajana, POS koneena, toimintakorttina, bussikorttina ja metro korttina, sekä on yhteensopiva esim. Android -matkapuhelinten kanssa.

( POS = A point of sale terminal ( POS terminal ) is an electronic device used to process card payments at retail locations. A POS terminal generally does the following: Reads the information off a customer’s credit or debit card. Checks whether the funds in a customer’s bank account are sufficient)

12. “Yhteisyys” – Marjut Karelberg

Kuten kautta historian, myös 2100-luvulla ihmiset haluavat kuulua jonkun kanssa yhteen. Yhteenkuuluvuuden tarve itse asiassa lisääntyy 2100-luvulla, koska ihmiset ovat liikaa käyttäneet digitaalista kanssakäymistä. 2100-luvun ihmisistä on muodikasta olla “alkukantaisesti” face-to-face -yhteydessä. Kahden yksilön yhteenkuuluvuutta halutaan korostaa samankaltaisin menoin ja tunnusmerkein, kuin ikiaikaisesti ihminen on tehnyt, eli seremonialla, mikä ei 2100-luvulla välttämättä yhteiskunnallisesti ja lainsäädännöllisesti enää tarkoita sitä mitä (hääseremonia) tarkoittaa nyt.

Yhteisyyskoru voi kuvata syvää ystävyyttä tai muuta yhteenkuuluvuutta. Korun voi pukea päälleen kuka tahansa sukupuoleen katsomatta, ja sitä voi pitää muuallakin kuin seremonioissa, vaikka se onkin juhlakäyttöön tarkoitettu. Korun ajatus kumpuaa kansanpuvuissa käytettävistä pukukoruista.

Yhteisyyskoru on luja, taipuisa tekstiilinauha (materiaali mieluiten luonnonmukaista eli puuvilla, silkki, alpakka, tai vaikka juuttikangas soveltuu), johon etuosaan käsin ommellut kultaiset papuketjun lenkkiparit (2 kpl) kuvastavat yhteiseloa ja yhteenliittymistä, koska ne muistuttavat kahta toisiinsa linkitettyä sormusta. Lenkkeihin voi kaivertaa nimet. Läpimitaltaan lenkit ovat n. 8mm. Ainevahvuus 0,5mm. Yhteisyyskoru on vyö, joka kiinnitetään kapealla tähtikuvioisella soljella.

13. “Älyperho” – Marjut Karelberg

Älyperho “Scarafly” on koru, joka muuttaa väriään, tulevaisuudessa. Korussa on simulaatiomahdollisuus, joka tunnistaa itse esim. ihmisen tunnetiloja, ja vaihtelee väriään sen mukaan kuin kameleontti. Tulevaisuuden ihmiset voivat näin tunnistaa toistensa olotiloja keskustelemattakin, ja näin osata ennakoida toisen suhtautumista esim. keskustelun sisältöön. Älyperhon värejä voi myös säätää omistaja itse, ja älyperho loistaa tarvittaessa pimeässäkin, sillä se lataa itsensä aurinkoenergialla.

Tulevaisuuden älyperho lennähtää vaatteelle: hattuun, takkiin, puseroon. Tai se voi lennähtää vaikka kodin tekstiiliin, tai auton kojelautaan. Älyperhossa on vain yksinkertainen neulakiinnitys tässä hetkessä, mutta vuonna 2100 älyperho voidaan kiinnittää huomaamattomalla magneettilevyllä.

Älyperhosta tekee älykkään oikeasti se, että se on kierrätetystä materiaalista valmistettu, ja se tulee tulevaisuudessa olemaan taipuisa, koska silloin osataan hopea käsitellä niin, että se joustaa. Älyperhoon voi ladata musiikkia tai vaikka luonnonääniä, jotka rauhoittavat kantajaansa. Älyperholla voi myös kuvata ympäristöä huomaamatta, sillä tulevaisuudessa siihen sisällytetään nk. vartalokamera. Äänet johdetaan korvaan joko erillisen korvanapin avulla, tai Mallo korvakorun kautta, koska vuonna 2100 korut keskustelevat keskenään langattomasti.

“Scarafly” -nimi tulee scarabeen ja butterflyn yhdistelmästä: scarabee kertoo muinaisen Egyptin tarinaa, ja perhonen muistuttaa elämän hauraudesta. Molemmat osaavat lentää, kuten monet esineetkin dronen avulla vuonna 2100.

Tämän päivän Scarafly tehdään 2mm hopealevystä, ja siihen voidaan tehdä emaloimalla hyvinkin värikäs maapallo, tai Scarafly voidaan valmistaa vain harmaan sävyjä käyttäen. Scarafly on mitoiltaan noin 5cm x 6cm, eli aika kookas. Alla olevassa kuvassa älyperho on kiinnitetty vaatteeseen.

14. “Jäätähti” – Olli Vilen

2100-luvulla voi elämä olla muuttunut hyvinkin erilaiseksi, jos nykyinen ilmaston muutos jatkaa kulkuaan. Monet itsestään selvyydet kuten talvi ja jää voivat olla tulevaisuudessa harvinaisuuksia. Ainoastaan vuorenhuiput ovat turvassa, jos ilmastomme muuttuu nykyistä vauhtia.

Suunnittelemassani korussa jääkiteet kiertävät sormuksen reunoja. Vuorenhuiput, jotka näkyvät sormuksen keskellä, muodostavat samalla kauniin jääkidekuvion. Sormus on valmistettu hopeasta.

15. “Complete Me: Remold the Future” – Piela Auvinen

Remold the Future koostuu sekä spiraalikuvioisista, että sileistä osista. Spiraali painottuu sydämen puolelle ja kertoo sydämen arvosta, mutta myös jatkuvasta liikkeestä. Spiraali laajenee osissa. Yksi osa poikkeaa liikkeen suunnasta ja ennakoi muutosta. Sydän, sydämellisyys, ”tehdä asioita täydellä sydämellä” ovat yhtenä taustaideana painotukselle. Teen itse taidetta täydellä sydämellä ja pyrin toimimaan ihmisenä empaattisesti ja sydämelllisesti. Toivon, että ne ovat merkittäviä asioita ihmiskunnassa tulevaisuudessa.

Teoksen taustalla on käsityömestarin lopputyöni 2017, jossa loin Complete Me -konseptin. Ajatus korusta, joka täydentää kantajansa ja toimii myös kosketuksen kautta suojaavana elementtinä. Itse en pidä koruja ja mestarintyönäni suunnittelin itselleni korun, joka olisi ajaton, muuttuva sekä tuntuisi hyvältä. Tein erilaisia kokonaisuuksia korusta lähtökohtana suomalainen kaakeli ja sen historia. Olen kuvanveistäjä/keraamikko/muotoilja ja monissa töissäni lähtökohtana on kosketus ja Complete Me -sarja laskeutuu rintakehän päälle pienenä painona luoden turvallisen ja miellyttävän tunteen. Sarjan ensimmäiset työt ovat posliinista tehtyjä, mutta tarjoaisin uniikkia kokonaisuutta teille, joka on vain kilpailua varten suunniteltu, kuitenkin noudattaen aikaisemmin suunnittelemaani konseptia.

Complete Me -sarjan osiin olen tehnyt kipsimuotit, joista pystyy hyvin tekemään vahamallineet, jos on tarvetta. Olen yhdeltä koulutukseltani sarjadreijari ja olen myös dreijannut osan mallineista. Yhden pienen osan koko on 13mm x 13mm

18. Nimetön työ – Reetu Pekkarinen

Onko 100 vuoden pääst jäätiköitä? Onko jääkarhuilla siis makkoilupaikkoja? Onko enää edes jääkarhuja?

Kukaan ei sitä tiedä, eikä suuntakaan ole hyvä.

19. “Verso” – Riikka Svennevig

Kilpailutyöni nimi on Verso. Lähdin työstämään ajatusta ohjeistuksen kolmen kohdan mukaan ja nopeasti hahmottui ajatus tulevaisuuden ihmisestä, joka arvostaa luontoa ja korussa yksinkertaisuutta. Koru on riipus, joka toimii kummasta tahansa materiaalista (kulta tai hopea) valmistettuna. Siinä on paljon symboliikkaa. Muodoltaan riipus on pisaran mallinen, joka kuvastaa vettä. Keskellä riipusta on verso (kohokuviointina), joka kuvastaa sekä luontoa että ihmisen kasvua. Alalaidan rosoinen pinta kuvastaa maata ja yläreunan kaiverretut viivat kuvastavat auringonsäteitä. Vesi, maa, aurinko ja hento verso yhdessä symboloivat luontoa, joka toivottavasti on tulevaisuuden ihmiselle tärkeä. Lisäksi verson lehdet muodostavat päättymättömyyden symbolin, jonka voi tässä ajatella kuvastavan luonnon päättymätöntä kiertokulkua.

20. Nimetön työ – Riina Toivanen

Korun juuret sijoittuvat entisaikaan, mutta tulevaisuuden tunteen koru saa hopeasta väristään, uudenlaisesta muotoilustaan ja korun uudenlaisesta käyttöideasta.

Koru on suunniteltu Itämerimielessä ja siinä näkyysymboleiden lisäksi aaltojen muotoa.

21. “Muisto kotoa” – Satu Suvanto

Vuosi 2119, lento 1578.

Näen vanhan kodin loittonevan. Hetki hetkeltä se kutistuu yhä pienemmäksi palloksi, ympärillään pelkkää mustaa. Pian tuo tuttu sininen vaihtuu punaiseen, kostea multa kylmään kiveen. Suljen silmäni, on  pimeää, äänetöntä, painotonta. Niin hiljaista. Tuo hiljaisuus tuo  mieleeni hetken, silloin niin arkisen ja harmaan. Kun syystuuli puhalsi viimeisenkin siemenen vaahteran oksista. Kamppailun jälkeen siemen kuorineen irtoaa, putoaa pyörähdellen, kieppuen. Hetki on niin hiljainen, että maahan osuessaan saattoi kuulla elämän kohtaavan kylmän maan. Nyt tuo muisto on kaunis, niin hauras, elävä. Se on minun muistoni kotoa.

22. “Mon chouhou” – Tabbe

Koru kertoo Kolmen mystisen Palan kohtaamisesta. Kun nämä palat ovat Yhdessä Ne antavat onnea Missä tahansa asiassa.

23. “Valoa romahduksen jälkeen” – Eero Hanhikoski

Romahduksen jälkeen maailma ei ole enää entisensä. Pahimman kaaoksen, epätoivon ja lohduttomuuden jälkeen jotkut nousevat. Uudelleen
rakentaminen ja paremman maailman luominen voi alkaa.

Pölyn laskeuduttua, ihmiset myös muistivat itsensä koristelun ja keinot, joilla viestittiin omaa varallisuutta ja arvokkuutta. Resurssien ollessa vähäiset, katse kääntyi menneeseen. Miten asiat tehtiin silloin, kun ei ollut paljoa ja ennen kuin tavara-hulluus iski. Silloin tarvitiin ihmisiä, jotka tietävät ja tuntevat materiaalit, työstötavat ja kierrättämisen hyödyn.

Valoa romahduksen jälkeen-teoksessa tulee hyvin esille kierrätysmateriaalien käyttö ja kekseliäisyys eri metalleja yhdistettäessä.

Korun nimi: Valoa romahduksen jälkeen
Materiaalit: kierrätetty kelta- ja punakulta
Valmistustekniikka: Mokume-gane
Suunnittelija: Eero Hanhikoski

24. “Double Pendulum” – Irene Sema

“It’s not easy to live in harmony with chaos”
-David Bowie

World is going through major changes. The future poses some great challenges to us. How can one realize themselves in this ever changing, chaotic world? Possibly people need to develop new qualities in order to overcome all of the current crises.

“A human being is a part of the whole called by us universe, a part limited in time and space. He experiences himself, his thoughts and feeling as something separated from the rest, a kind of optical delusion of his consciousness. This delusion is a kind of prison for us, restricting us to our personal desires. Our task must be to free ourselves from this prison by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature in its beauty.”
-Albert Einstein

Conceptual kinetic jewellery

Douple pendulum is a dynamic physical system that exhibits chaotic behavior with a strong sensitivity to initial conditions.

While in a chaotic oscillation, jewellery sends an impulse to the person, making them resonate with the chaos of the surrounding world and catch the wave.

the douple pendulum becomes a link between the internal and external. This aims to help reach harmmony with the world.

The earring can be made from recycled silver or white gold. Salt and pepper diamond is the stone used in this piece.

Design: Irene Sema
https://www.irene-sema.com

25. “Nila” – Irma Nybom

Lähdin suunnittelemaan rannekorua pitkästä kierrevartisesta, vanhasta monien muistojen lusikasta.

Lusikkapesään on juotettu lehtikorvakorut (joista taustatapit on poistettu). Lehdet kuvastavat arvokasta luonnon kauneutta.

Papuketjuani lyhensin ja näistä lenkeistä tein jatkoa koruuni. Toisessa päässä kaksi ketjua yhdistyvät lukkoon, kuvaten yhteistä pitkää avioliittoamme, ja toisessa päässä kaksi ketjua kuvaa kahta rakasta lastamme.

Rannekoruni olen nimennyt NILA:ksi.

26. “Laineet” – Laura Bruun

Hopeinen, laineinen pinta vie korun katsojan ja kantajanveden äärelle, aina elävälle merelle. Meren valtava voima ja äärettömyys muistuttaa siitä, että jokainen sukupolvi on kohdannut omat haasteensa, kaikesta on selvitty.

Oman elämämme myrskyissä unohdamme helposti, kuinka ympäröivä luonto kannattelee meitä. Luontoa tulee kunnioittaa ja hoitaa, sillä se on arvokas ja oleellinen voimavara myös tulevaisuudessa.

27. “Yötön yö” – Laura Bruun

Tulevaisuuden suomalaiselle toivon edelleen vahvaa yhteyttä luontoon. Teknologian kehittyessä luonto ja sen upea voima, kauneus ja jylhyys voivat jäädä huomaamatta.

Korun viesti onkin muistuttaa juuristamme. Korusta voi löytää kesän yöttömät yöt ja lempeän auringon, talven taivaan tähtineen, kompassin ohjaamaan matkaa. Suomalainen harmaa graniittikivi kertoo lujuudesta ja pysyvyydestä, satiinipintainen hopea sujuvasta purjehduksesta ja tulevista matkoista.

28. “Dosettikääty” – Nana Åsten

Dosettikoru – eroon mielenterveysongelmien stigmasta

Tällä hetkellä joka viides suomalainen sairastaa jotakin mielenterveyden häiriötä. Mielenterveysongelmat kantavat päällään stigmaa, jonka vuoksi ihminen ei uskalla hakea apua leimautumisen pelossa.

Toisin kuin nykyään, vuonna 2100 mielialan häiriöön sairastuneen on helppo päästä terapiaan heti tarvittaessa. Tulevaisuuden mielialalääkkeet ovat huimasti kehittyneempiä kuin nykyiset, mutta pilleri on edelleen helpoin tapa lääkkeen nauttimiseen.

Suunnittelemani juhlava kääty on itse asiassa kaulalla kannettava dosetti eli lääkeannostelija, johon mahtuvat viiikon psyykenlääkkeet. Monelle sairastuneelle arkinen lääkeannostelija on tarpeellinen, mutta ankea apuväline, joka kulkee mukana mahdollisesti koko elämän. Halvan ja epäekologisen muovikotelon sijaan voisimme palata takaisin hopeasepän valmistamiin pillerirasioihin, tällä kertaa päälle puettavassa muodossa.

Juhlakäädyn siipimäisistä heloista koostuvassa ketjussa on seitsemän irrotettavaa, kellonvitjalukolla kiinnitettävää saranoitua lääkerasiaa, yksi jokaiselle viikonpäivälle. Rasian muoto muistuttaa kellokukkaa. Koru on valmistettu hopeasta valamalla ja perinteisiä kultasepäntekniikoita käyttäen. Korua voidaan myös personoida kaiverretuilla viikonpäivien nimillä tai istuttamalla rasioihin eri viikonpäiviä symboloivat kivet.

Jokapäiväiseen käyttöön suunniteltu, arkisempi dosettikoru koostuu pelkästään pienemmistä, toisiinsa ketjumaisesti liitetyistä pillerirasioista, jota voi kantaa esimerkiksi rannekoruna.

Suunnittelija: Nana Åsten

29. “Uni” – Niklas Alenius

Utopia on usein aliarvostettu tulevaisuudenkuva tämän päivän maailmaa käsitellessä. Ideaalinen maailma voisi kuitenkin tuoda uudenlaista mielekkyyttä ratkaisujen etsinnässä nykyajan moninaisiin ongelmiin.

Tulevaisuuden maailmassa muistellaan ihmiskunnan populaation globaalia eksponentiaalista kasvua. Juuri tuo ihmisten määrän kasvu aiheutti 2000 luvulla moninaisia ongelmia nopeasta ilmastonmuutoksesta sosioekonomisiin katastrofeihin. Utopistisessa tulevaisuudessa elävät ihmiset muitelevat näitä ongelmia, iloiten kuitenkin voitoista ja ihmiskunnan moninaisista saavutuksista. Tässä yhteiskunnassa ihminen, teknologia sekä luonto elävät rinnakkain harmonisemmin kuin koskaan aikaisemmin.

UNI – koru on muisto ihmiskunnan sukupuusta, näyttäen visuaalisesti 2000 luvulla tapahtuneen räjähdysmäisen kasvun. UNI on suunniteltu hyödyntäen algoritmista 3D mallinnusta. Tämän työkalun avulla koru saa muotonsa eksponentiaalisesti kasvavasta matemaattisesta mallista. Tulevaisuudessa muotoilijan ja 3D työkalujen ansiosta korun avulla voi visualisoida yksittäisen ihmisen oman sukupuun, tuoden historian arvokkaalla tavalla lähelle henkilön elämää. Juurenomaiset muodot saavat alkunsa alati jakautuvasta matemaattisesta mallista, kasvaen samalla vauhdilla kuin ihmiskunta 2000 luvulla. Numeroita vaihtamalla koru saa hyvin erilaisen muodon, kuvantaen uniikisti jokaisen ihmisen yksittäistä historiaa.

Tulevaisuuden maailmassa kiertotalouden, sekä lisäävien valmistusmenetelmien kehityksen vuoksi korun voisi valmistaa kierrätysmetallista 3D tulostamalla, yhdistettynä ammattitaitoisen muotoilijan kädenjälkeen. Muotoilijan läsnäolo tuotteen synnyssä on oleellista myös tulevaisuudessa, sillä arvokasta viestiä kantava koru syntyy kehittyneistä työkaluista huolimatta vasta ihmiskäden kosketuksessa.

30. “Aalto” – Riitta Rimaila

2100-luvulla merenpinta on noussut ilmastonmuutoksen takia. Merenpinnan nousu on aiheuttanut kansanpakoja, ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa.

Tammikuussa vietetään kansanpako-päivää, ja silloin muistetaan tulvien takia kotinsa menettäneitä. Suunnittelemani Aalto-rintakoru on tämän päivän symboli. Aalto-rintakoruista saaduilla tuotoilla tuetaan kotinsa menettäneitä.

Koko:
n. 5cm pituus
n. 3cm leveys
n. 2mm paksuus

Materiaali:
100% kierrätetty hopea

31. “Akana” – Riitta Rimaila

2100-luvulla suomalaiset ovat entistä valveutuneempia lihateollisuuden vaikutuksesta ilmastonmuutokseen. Suomalainen innovaatio nyhtökaura niittää menestystä maailmalla, ja kaurasta onkin tullut tärkeä suomalaisuuden symboli. Kauranjyvä näkyy suomalaisessa designissä, esimerkiksi koruissa.

2100-luvulla ihmiset haluavat edelleen kaunistautua koruin, mutta omia mielipiteitä, ja itselle tärkeitä asioita tuodaan entistä enemmän asusteissa esiin.

Suunnittelemani AKANA kauranjyvä korvakorut ovat valmistettu 100% kierrätetystä hopeasta.

Koko:
pituus 4cm
paksuus 1mm
leveys 2cm

Materiaali:
100% kierrätetty hopea

Kuviointi:
Viivat

32. “Meri” – Riitta Rimaila

2100-luvulla merenpinta on noussut ilmastonmuutoksen takia. Merenpinnan nousu on aiheuttanut kansanpakoja, ihmiset ovat joutuneet jättämään kotinsa.

Tammikuussa vietetään kansanpako päivää, ja silloin muistetaan tulvien takia kotinsa menettäneitä. Suunnittelemani Meri-korvakorut ovat tämän päivän symboli. Meri-korvakoruista saaduilla tuotoilla tuetaan kotionsa menettäneitä.

33. “Pöllö” – Riitta Rimaila

Inspiraation tähän koruun tuli työpaikaltani. Työskentelen koulunkäynninohjaajana alakoulussa. Lapset ovat usein kiinnostuneita eläinlajeista. Usko, että tulevaisuudessa tämä pysyy samana.

Suunnittelemani korumallisto yhdistää korumuotoilua ja älylaitteistoa. Korumallisto esittelee ilmastonmuutoksen takia uhattuja arktisia eläimiä. Riipusmallistoon kuuluu tunturipöllö, naali sekä jääkarhu. Esittelemäni riipus on tunturipöllö.

Riipukseen on yhdistetty pieniä valoja. Valot kertova lajin tämän hetkisen lukumäärän. Valoja syttyy sen mukaan, miten lajia saadaan elvytettyä. Valot ovat tyylikkään valkoisia. Korun kantaja voi siis seurata reaaliajassa lajin elpymistä.

Riipus toimii wifi- ja bluetooth-yhteydellä. Osa koruista saaduista tuotoista menee näiden uhanalaisten lajien suojelutyöhön.

34. “Elovena” – Santeri Puhakka

Tapasin pellolla tytön. Tanssimme teltassa ja kävimme saunassa. Juoksimme mustikkamaalla ja uimme meressä. Koimme yhdessä kesäpäivän aurinkoisen. Pellolta se alkoi. Yhdessä luonnossa.

Puhuin kanssasi puhelimessa ja ajatuksissani kaivelin samalla kaappeja. Löysin palasia menneisyydestä. Lasinsirpaleita jostain aikaisemmasta, josta sain inspiraation korusta. Kuinka voisi luoda uuden esineen vanhoista sirpaleista. Rakkauden palasista muistoksi hetkestä kanssasi pellolla aurinkoisella.

Vanhoista kultakoruista muotissa sulattaen ketjun kultaisen oraita. Muistoksi hetkestä pellolla ja muistuttamaan puhtaasta luonnosta jossa ihminen voi kaltaisensa tavata ja kohdata. Hetki lempein jonka toivon säilyvän tulevaisuuteen. Mahdollisuutena tavata jokaisen oman Elovenan.

35. “Strata” – Sara Moayed & Mimi McPartlan

Strata – Interconnected intractive jewelry

When we inherit jewelry there are layers of meaning and significance. Strata refers to the layers of the earth which keeps a record of time, comprised of new sediment or changing forms. Heirloom jewelry can be remade into new forms while still retaining its sentimental history.

We question what jewelry will be like in the future for people that are environmentally compassionate, actively creative, and who have become more gender fluid. We imagine luxury as that which is most genuine to us; what we can make our own based on our own taste and needs.

Strata is a personal decorative system. Elements can be combined and rearranged for wearable opportunities – one day they can be earrings, the next cufflinks, and another a necklace. Different shapes are combined with hand-screws and connectors.

The potential of the jewelry system lies in the freedom for the pieces to transform and evolve over time. Longevity relies on being able to adapt to new needs. As we reconsider every aspect of our consumer culture, precious metals are an ideal opportunity to recycle and reconsider what we value about our own personal adornment.

36. “Xara” – Sara Pesola

“Koen, että tulevaisuudessa ihmisen on tärkeää erottua joukosta & näyttää kuka oikeasti on.”

Korussa on yksinkertainen runko, mutta korua voi käyttää monipuolisesti. Voit käyttää korua esim. kaulassa, kädessä tai vaikka korvakoruina. Koru voi koostua kullasta tai hopeasta. Koru koostuu ketjusta, lukosta ja kulta/hopea-helmistä.

Korun suunnittelu alkoi tulevaisuuden miettimisestä. Jo nyt osa ihmisistä haluaa erottua massasta, mutta osa taas ei, joten mietin kuinka voisin luoda molemmille osapuolille käytännöllisen ja kauniin korun. Suunnittelin siis korun, josta voi tehdä yksilöllisen ja uniikin juuri itselleen. Korusta tekee yksilöllisen se, että korun voi laittaa minne haluaa. Korujen määrää voi myös lisätä sen mukaan, kuinka paljon haluaa erottua. Jos haluaa näyttää kauniilta, mutta yksinkertaiselta, niin yksi kaulakoru riittää. Persoonallinen ihminen voi lisätä monia koruja, jolloin ne yhdessä luovat kauniin korukokoelman. Piirroksessani olen esittänyt korun monia eri käyttömahdollisuuksia.

37. Nimetön työ – Theo Weckström

Haluan rikkoa miesten ja naisten välisiä eroja koruissa, toivon että tulevaisuudessa olisi enemmän koruja jotka soveltuu miehille sekä naisille. Miesten juhlapukeutuminen ei juurikaan ole muuttunut vuosikymmeniin ja puku suunnittelussa ei ole myöskään tapahtunut suuria muutoksia joten halusin suunnitella korun joka soveltuu miesten pukuun perinteitä kunnioittaen.

Suunnittelin rintaneulan joka on hento ja eleganssi jonka voi sijoittaa puvun takin kaulukseen, koru on inspiroitunut neilikasta  ja origami taittelusta. Suunnittelin sen yhdestä paperin palasesta taittaen luoden koruun pehmeitä kaarevia pintoja jotka päättyvät terävästi antaen kontrastia muotokieleen.  Abstrakti muotokieli antaa sijaa omaan tulkintaan jotta korunkantaja luo siitä oman näkemyksen sekä tarinan siitä mitä se merkitsee hänelle.

38. “Aivosydän” – Ulla Sainio

“Aivosydän” on Yliopistolehdelle suunnittelemani logo. Korussa logon muoto toistuu 3-ulotteisena, kahden metallin yhdistelmänä. Korun muoto toimii myös trackerinä, jolla älypuhelin näkee uusimman Yliopistolehden kolumnin, samalla tavalla kuin oheinen QR-koodi.

39. “Hiiru” – Ulla Sainio

Hiiru on oma animaatiohahmoni. Rintakorussa sen muoto on litistetty. Korun muoto toimii myös trackerina, jolla älypuhelimen läpi vaikka selfietä ottaessa Hiiru esiintyy liikkuvana, animoituna hahmona.

Liikkuvan Hiirun miehen olalla voi nähdä Youtube-kanavallani: https://youtu.be/lByJjutfSlc

40. “Mimi Merenneito” – Ulla Sainio

Mimi Merenneito on oma hahmoni kirjastani. Hahmo on litistetty ja toimii esim. rintakoruna.

Myös tästä korusta voidaan tehdä animoitu AR-hahmo.

41. “Sade” – Jaana Junkkaala

Sade-kaulakoru koostuu erilaisista ketjumalleista, jotka ovat liitetty yhteen korun yläosasta. Korun lukitus toimii joko magneettilukolla tai bajonettimekanismilla. Kierrätetyt ketjut on huollettu ja kiillotettu uudenveroisiksi. Lukko on valmistettu kierrätetystä materiaalista. Koru on moderni, ajaton ja se mukailee hyvin kaulaa. Siinä on hyödynnetty vanhoja, eri mallisia ketjuja ja kierrätyskullasta tai -hopeasta valmistettua kiinnitysmekanismia. Korun voi valmistaa hopeasta tai kullasta.

42. “Verho” – Jaana Junkkaala

Koru koostuu vanhoista ketjuista. Korun voi valmistaa kierrätetystä kullasta tai hopeasta.

43. “Sukupolvien ketju” – Jaana Junkkaala

Sukupolvien ketju on osista koostuva kaulakoru, jossa on erikokoisia ”harkkoja”. Korun osia voi ostaa lahjaksi ja koota niistä isomman kokonaisuuden. Osat liittyvät yhteen lenkeillä. Korua voi kayttää vain ydellä osalla ketjuun yhdistettynä, tai myöhemmin pidempänä ketjuna. Korun osiin voi kaivertaa merkkipäiviä ja muistoiksi. Osia voi myös ostaa harkkoina, jolloin osan paino ja pitoisuus kaiverretaan osaan.

Harkot voivat olla valettu platinasta, kullasta tai hopeasta.

44. “Hopeavarpu – ilmastokompensoitu keräilypinssisarja” – Nana Åsten

Vuonna 2100 suurin osa myytävistä hyödykkeistä on ilmastokompensoituja. Ilmastokompensoidun tuotteesta maksetaan vähän enemmän, ja saatu raha käytetään kompensoimalla valmistuksessa syntyneet päästöt metsiä suojelemalla ja istuttamalla uutta metsää.

Hopeavarpu on vuosittain hieman erilaisen ilmeen saava ilmastokompensoitu hopeakoru, joka kertoo kantajansa erityisestä osallisuudesta hiilidioksidin vähentämiseen ilmakehässä. Kukapa ei haluaisi näyttää muillekin, että tekee konkreettisia tekoja ilmaston hyväksi?

Uuden Hopeavarvun suunnittelu on kunniatehtävä, ja koru lanseerataan kerran vuodessa ajankohtaisten ilmastotilastojen julkaisun yhteydessä. Korun koko ja muoto pysyvät samana, mutta aihe vaihtelee.

Hopeasta valmistetut pinssit ovat arvokkuutensa vuoksi suosittuja keräilykohteita. Kultaseppä voi vuosien keräilyn jälkeen valmistaa kerätyistä pinsseistä yksilöllisen korukokonaisuuden esimerkiksi kokoamalla osat kaula- tai rannekoruksi.

Hopeavarpu-pinssissä on taustasta koholla oleva soikea hopeakehys, jonka sisällä on kehyksen päälle nouseva, vuosittain muuttuva plastinen kuva-aihe. Hieman kupera tausta on emaloitu. Koru kiinnittyy vaatteeseen tavallisella pinssitaustalla, jonka kultaseppä voi tarvittaessa irrottaa ja muuntaa korun esim. lenkeillä varustetuksi helaksi itse korun siitä kärsimättä. Korun korkeus on 2 cm.